Данас се обиљежава Међународни дан дислексије

Ријеч дислексија настала је од грчке ријечи „dys“ (што значи слаб, непримјерен, лош) и ријечи „lexis„ (што значи језик, ријечи). Најједноставније је можемо дефинисати као различитост која чини тешким стицање и кориштење вјештина читања и писања.

Веома важно је нагласити да није узрокована интелектуалним недостацима или скромнијим социо-културним приликама.

Да бисмо могли благовремено да одговоримо на потребе ученика који имају дислексију веома је важно да на вријеме препознамо неке од сљедећих карактеристика:

  • Тешкоће у повезивању гласа са словом (графем – фонем);
  • Премијештање редослиједа или уметање слова/ слогова у ријечима (из – зи, од – до, по – оп, врата – трава, ми – им);
  • Замјењивање графички сличних слова (нпр. латинична d – b, b – p, m -n, n – u,  a – e, s- z, š- ž )    и слогова (на – ан, је –еј);
  • Замјењивање фонетски сличних слова (d- t, g-k, b-p, z-s);
  • Понављање дијелова ријечи (насмијанини, рамемена);
  • Изостављање слова (врата – вата, мачка – мака) или додавање слова и слогова (облак – обалак, аутобус – аутонбус);
  • Погађање приликом читања текста (потпуно неправилно прочитане ријечи у којима су два или више слова замијењена другим, нпр. мрачним – мачка, добар – обад);
  • Тешкоће приликом праћења словног или бројчаног низа (миш – шим, 56 – 65);
  • Тешкоће у праћењу правца читања (горе – доле, лијево – десно);
  • Враћање на већ прочитани ред, прескакање редова тј. изостављање једног или више редова;
  • Читање једне ријечи на неколико погрешних начина.

Само да знате да су дислексију имали и Алберт Ајнштајн, Томас Едисон, Исак Њутн, Ернест Хемингвеј, Агата Кристи, Марк Твен, Леонардо да Винчи, Пабло Пикасо, Волт Дизни, Шер, Марлон Брандо, Ентони Хопкинс,… и да су, поред осталог, уз труд, рад и вјеру у себе учинили да цијели свијет зна за њих.

Педагошко-психолошка служба

Постави коментар